Po wpisaniu w wyszukiwarce haseł „Islandia” lub „Norwegia” w wynikach otrzymamy głównie magiczne liczby: „30 rzeczy, które musisz wiedzieć, zanim tam pojedziesz”, „10 faktów na temat” czy „19 atrakcji, które warto zobaczyć”. Tymczasem Islandia i Norwegia to znacznie więcej niż tylko turystyczne atrakcje. A jeśli już – na pewno warte większej uwagi, niż w „10 faktach na temat”.
Podczas tegorocznej edycji Nowych Horyzontów już po raz drugi zapraszamy na sekcję Oslo/Reykjavik, przybliżającą niezwykłe światy nie-tak-znowu-dalekiej Północy. To światy pięknych kontrastów, gdzie nowoczesne technologie (Du) sąsiadują z wciąż żywymi legendami o trollach, elfach czy wróżkach (Jasnowidzka i to, co niewidzialne); gdzie rozwój infrastrukturalny i modernizacja prowadzone są pod czujnym okiem świadomych obywatelek i obywateli – gotowych sięgnąć nawet po radykalne środki, jeśli sprawy posuną się o krok za daleko (Kobieta idzie na wojnę). I wreszcie – to świat dwóch skrajnie różnych sposobów obcowania z drugim człowiekiem – od bardzo zżytych społeczności lokalnych (Barany. Islandzka opowieść) po całe uniwersum samotników, którzy wybierają za kompankę jedynie (lub aż) czystą naturę (Tam, gdzie człowiek wraca).
W trakcie festiwalu zapraszamy na pokaz ośmiu filmów – reprezentantów współczesnego kina Norwegii i Islandii oraz specjalny wieczór w Klubie Festiwalowym w Arsenale – inspirowany kulturą Północy.
W programie:
Biały, biały dzień Hlynura Pálmasona– wielki przebój tegorocznego Cannes; przenikliwy obraz zmagań z żałobą, a jednocześnie angażujące kino zemsty,
Barany. Islandzka opowieść Grímura Hákonarsona – pełna czułości „wełniana” historia, w której islandzki reżyser przygląda się wymierającemu powoli światu odizolowanego od „globalnej wioski”,
Du Paula Tunge –zainspirowany słynnym manifestem Dogma 95, wysmakowany wizualnie i minimalistyczny portret współczesnej miłości,
Jasnowidzka i to, co niewidzialne Sary Dosy – poruszający dokument – historia Ragnhildur Jónsdóttir, znanej jako Ragga, która potrafi komunikować się z pierwszymi mieszkańcami Islandii – trollami, duchami czy elfami,
Kobieta idzie na wojnę Benedikta Erlingssona – inspirowana faktami, trzymająca w napięciu, ale i pełna mądrego humoru opowieść o bohaterce walczącej o środowisko,
Tam, gdzie człowiek nie wraca Egila Håskjolda Larsena – portret 70-letniego Steinara, samotnika z wyboru, mieszkającego od lat na północy Norwegii,
Urok Brendana Waltera – niecodzienna mieszanka, w której łączą się thriller z melancholijnym slow cinema, rozmach z kameralnym dramatem psychologicznym, opowieść o nieszczęśliwej miłości z horrorem,
Krzew jałowca Nietzchki Keene – feministyczna wersja baśni braci Grimm, z aktorskim debiutem Björk (w trakcie produkcji zaledwie 21-letniej).
Sekcja Oslo/Reykjavik 2 powstała we współpracy z Ministerstwem Inwestycji i Rozwoju, koordynującym w Polsce wykorzystanie Funduszy norweskich i EOG (Europejskiego Obszaru Gospodarczego), pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii.