English

11. American Film Festival: Ameryka i Amerykanie jakich nie znamy

16/09/20
Hopper/Welles, reż. Orson Welles
"Świat, który nadejdzie" filmem otwarcia 11. American Film Festival "Ema" Pablo Larraína w kinach
od 11 września

Program dokumentalny tegorocznego American Film Festival jak zwykle obfitować będzie w obrazy Stanów Zjednoczonych, których próżno szukać w codziennych doniesieniach medialnych.

W ramach 11. AFF ponownie odkryjemy utajone prawdy o USA, ale i po prostu nieznane oblicza postaci z amerykańskiego życia kulturalnego i społecznego – m.in. legendarnego Bruce’a Lee, Orsona Wellesa czy Denisa Hoppera. Spośród kilkunastu różnorodnych filmów dokumentalnych prezentujemy dziś kilka, które złożą się na program konkursu American Docs oraz pokazów specjalnych. Wśród nich m.in. opowieść o amerykańskim królu operacji plastycznych, dyskryminacji wpisanej w kod nowoczesnych technologii oraz historia muzycznych fascynacji byłego prezydenta USA.

11. odsłona AFF w tym roku wyjątkowo połączy się z 20. MFF Nowe Horyzonty. Na wydarzenie zapraszamy od 5 do 15 listopada. 

Bohater dzieciństwa fanów kina średniego pokolenia doczekał się wreszcie biografii. Wejście smoka to przecież jeden z największych hitów lat 80., a o znaczeniu Bruce’a Lee w popkulturze niech świadczy fakt, że Quentin Tarantino poświęcił mu jeden z wątków Pewnego razu w… Hollywood. W filmie Jak woda (Be Water) śledzimy opowieść o życiu i nieoczekiwanej karierze urodzonego w San Francisco mistrza sztuk walki, ale i dyskryminacji panującej w biznesie filmowym tamtych czasów.

Kolejne spotkanie z wielkimi gwiazdami kina zapewni dokument Hopper/Welles. W tym przeprowadzonym przez Orsona Wellesa wywiadzie-rzece z gwiazdą i współautorem Easy Ridera, Denisem Hopperem, mowa jest nie tylko o ich fascynacjach, ale i o polityce czasów, gdy obaj twórcy znaleźli się na „zakręcie” kariery. Swobodnie prowadzona rozmowa pokazuje różnice w temperamencie i stylu sławnych aktorów-reżyserów, którzy zmienili oblicze kina. Materiał odnaleziony i udostępniony światu przez Filipa Rymszę (autora rekonstrukcji projektu Wellesa Po drugiej stronie wiatru sprzed dwóch lat) i polską firmę produkcyjną Fixafilm, miał premierę na zakończonym właśnie festiwalu w Wenecji.

Michael Salzhauer to osobistość z naszej perspektywy nieznana, ale niezwykle popularna na Florydzie. Bohater dokumentu Doktor Miami (They Call Me Dr. Miami), rozchwytywany chirurg plastyczny, to lokalna gwiazda – operacje powiększenia biustu do rozmiaru F transmituje na żywo i nagrywa hiphopowe teledyski o zaletach swoich zabiegów. Nie przeszkadza mu to pozostawać konserwatywnym ojcem nastoletniej córki. W filmie fascynuje nie tylko sama postać popularnego doktora, ale stan umysłu, potrzeb i styl królujący w amerykańskiej metropolii.

Także na Florydzie rozgrywa się wyprodukowany przez Darrena Aronofsky’ego pod auspicjami „The New York Timesa” pierwszy pełnometrażowy film Lance’a Oppenheima. Coś na kształt raju (Some Kind of Heaven) to historia nieznanych z imienia i nazwiska Amerykanów w starszym wieku, mieszkańców specjalnej enklawy emerytów. Ich indywidualne historie stają się zaczątkiem refleksji o wartościach, marzeniach, życiu w podzielonej ekonomicznie Ameryce. I jak to często bywa z American Dream, raj okazuje się być znacznie mniej idealny, niż się wydawało.

Inne tytuły dokumentalne 11. AFF to: Zakodowane uprzedzenie (Coded Bias) o dyskryminacji, objawiającej się nawet w pozornie bezstronnej technologii; The Last Out, gdzie reżyserzy prowadzą nas śladami dobrze rokujących bejsbolistów kubańskich, którzy w dążeniu do dobrobytu i sławy stają się ofiarami machiny biznesu sportowego; a także Jimmy Carter: Rock and Roll President, portret 39. prezydenta USA, skoncentrowany na jego muzycznych fascynacjach, z udziałem Williego Nelsona, Boba Dylana oraz Bono.


czytaj także
Program Hity z festiwali w Wenecji i Toronto w programie 20. MFF Nowe Horyzonty 23/09/20
Festiwale MFF w Wenecji: relacje Marcina Pieńkowskiego 6/09/20
Program 20. MFF Nowe Horyzonty - Trzecie Oko: Śpiące królewny i rewolucja 30/09/20
Program Lost Lost Lost – kino z obrzeży 1/10/20

Newsletter

OK