Film-legenda: ekranowy ekwiwalent ulicznej demonstracji, imponujący gest solidarności z ofiarami wojny; wyjątkowy przykład kolektywnej - politycznej i artystycznej - interwencji. Daleko od Wietnamu (film wymyślił i zmontował Chris Marker), zrodził się, jak mówił William Klein, z pytania: Jak stworzyć pożyteczny film? Czy powinna to być fabuła, agitprop, może dokument? Nie umieliśmy zdecydować, ale musieliśmy coś zrobić. W ten sposób, z potrzeby reakcji na wojnę w Wietnamie, w 1967 roku powstał omnibus, łączący nie tylko wielkie reżyserskie osobowości (by wymienić tylko Godarda, Ivensa, Vardę), ale też odmienne style: od fabuły, przez dokument, po reportaż. I choć tamten konflikt należy już do przeszłości, wciąż świeża jest gniewna energia filmu i aktualne pozostaje jego przesłanie. Bo Wietnam jest w każdym z nas, jak mówi Godard. Daleko od Wietnamu w swoich czasach budził gwałtowne protesty: w Ameryce jego twórców oskarżano o sianie komunistycznej propagandy, a w Paryżu prawicowi ekstremiści cięli siedzenia w kinach wyświetlających film.
Filmowy kolektyw stworzony przez Chrisa Markera na potrzeby realizacji Daleko od Wietnamu. W jego skład weszli Jean-Luc Godard, Joris Ivens, Alain Resnais, Claude Lelouch, William Klein, Agnes Varda. Sam Marker nie tylko nakłonił reżyserów do współpracy, ale także pilnował artystycznej spójności projektu - produkował i montował film. Po paryskim Maju '68 SLON został reaktywowany i już w zupełnie nowym składzie kontynuował tradycję twórczych kolektywów, tym razem łączących ludzi kina z robotnikami. Inspirowana dokonaniami radzieckiego kina (ze szczególnym uwzględnieniem Aleksandra Miedwiedkina), odrzucająca ideę autorstwa kooperatywa nakręciła także kilka politycznych dokumentów o Ameryce, Kubie, ZSRR (LaSixième Facedun Pentagone, 1968, La Bataille des dix milions, 1970, Le Train en Marche, 1971).
1968 LaSixième Facedun Pentagone
1970 La Bataille des dix milions
1971 Le Train en Marche